Mikä onkaan kokonaisuuden ilme?
Mitä ilmeellä halutaan viestiä? Onko kyseessä hevikeisareiden moshaus mesta, hienostunut lounaspaikka, arkinen kulmakuppila, pintaliidon kuumin kohtaaminen vai yleellinen illastaminen?
Millaisia ihmisiä paikka vetää puoleensa, ketä vaikuttuu ja hurmaantuu?
Miten visuaaliset elementit tukevat toinen toistaan ja korostavat haluttua viestiä?
Ja mistä osasista viesti koostuu?

Ammentaako menukortti kättään ikkunateippauksille, onko se liittolainen ja viestiketjun vahvistaja?

Entäpä käyntikortti, laskupohja, kirjekuori, sähköpostiallekirjoitus antavatko ne lupauksen siitä mikä asiakasta odottaa, vietittävätkö ne paikan fiiliksestä, laadusta, tarjonnasta?

Saako lasinaluset heräämään alkukantaisen keräilyvimman ja asiakas saapuu ilta toisensa jälkeen uusien lasinalusbongausten toivossa. Millaisia tarinoita lasinalusiin kätkeytyy, mitä viestejä niihin on kirjoitettu ja kenen kasvot niihin ikuistettu?
Vai voiko niitä ostaa glubilta tukullisen tuliaisiksi, hole in onen kunniaksi tai muutoin muistoksi - koska tahtovathan golffaajat näyttää millä viheriöllä peli on maistunut vihreämmältä

Voiko pikaisesti nautitun pitsan rippeet napata mukaan ja levittää huomaamattaan kotimatkalla viestiä siitä missä tulikaan tänään illastettua?

Kotiin lähtiessäsi nappaat vielä kupposen kuumaa ja kas kas - Mitäs kertakäyttömukin painatukset muistuttavatkaan?
Entäpäs oven pielessä olevat standit, ulkobanderollit, snagariauton teippaukset? Tämä kaikki ja paljon paljon muuta tarjolla anniskelupaikkojen ympäristöön. Ja lopuksi pienoinen ote kirjasta Hyvä idea ei toimi. Olkaa hyvä: viikon pähkinä"Kirjoituskone ja sähkövalo ovat olleet maailmanlaajuisesti merkittäviä innovaatioita. Kirjoituskonetta ei enää tarvita. Sähkövalo on niin arkista, että se ei juuri herätä innostusta.
Nyt kiinnostavia ovat ideat, jotka johtavat kokemukseen, jota on vaikea kopioida tai tätä kokemusta on sellaisenaan hankala toistaa.
Tällainen kokemus on esimerkiksi kahden ihmisen kohtaaminen. Siksi ensirakastuminen on luultavasti ihmiskunnan historian häiriintynein idea.
Esimerkiksi konsertit, teatteri, elokuva, lehdet, televisio, matkat, puhe ja myyminen perustuvat parhaimmillaan tällaiselle kohtaamiselle"
Hyvä idea ei toimi - Marko Kulmala
Sosiaalinen media - Facebook, Twitter, Blogit mahdollistavat asiakkaan aktiivisemman vaikuttamisen, osallistumisen ja yht äkkiä asiakkaat rupeavatkin viestin viejiksi, suosittelijoiksi ja vaikuttavat yrityselämään enemmän kuin arvaattekaan. Kokeilkaa siis rohkeita vetoja ja osallistakaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti